Selecteer een pagina

‘Social distance’ in de digitale maatschappij

‘Social distance’ in de digitale maatschappij

In deze tijden van ‘social distance’ is het belang van de aanwezigheid van een moderne digitale infrastructuur groot. Organisaties ontdekken dat thuiswerken naast ‘efficiency’ ook helpt bij de verstoring van de normale bedrijfsactiviteiten. Voor IT-ers is een mobiele werkplek al decennia heel gewoon. Veel buitenmedewerkers hebben de afgelopen tien jaar ook ontdekt hoe effectief een goed ingerichte mobiele werkplek hen in hun dagelijkse werk ondersteund. Maar helaas is dat voor veel kantoor en binnen-medewerkers vaak niet goed of veel te beperkt geregeld.

De digitale koplopers hebben hun digitale transformatie afgelopen decennium vaak met vallen en opstaan zelf georganiseerd. Zij hebben nu bij deze maatschappelijke ontwrichting weinig continuïteitsproblemen. Maar voor de meerderheid geldt dat (nog) niet. Hoe kun je thuis veilig op je bedrijfssystemen inloggen? Hoe kun je je relevante data benaderen en gebruiken voor het dagelijkse werk? Hoe kun je met de klant communiceren als de klantdata niet toegankelijk is? Hoe kun je de orderverwerking in stand houden als je orderdata in de catacomben van een oude bedrijfsapplicatie zit?

De grootste uitdaging om ‘digitaal’ te worden is al je data ‘potentieel’ voor iedereen toegankelijk te maken. Niet dat iedereen die toegang ook krijgt, recht heeft om te kijken, te muteren, te creëren of te vernietigen. Maar wel de mogelijkheid heeft dat ALS een medewerker die rechten zou moeten hebben om een bedrijfsproces in stand te houden, de infrastructuur en het data-platform die mogelijkheden heeft. Dat is pas mogelijk als al uw data georganiseerd is. En wat zo mooi is, ook als er geen verstoringen of noodsituaties zijn, levert data-organisatie gewoon dik geld op.

Een onderzoek dat afgelopen week werd gepubliceerd door de Enterprise Strategy Group (ESG) in samenwerking met Splunk, laat zien dat bedrijven die een doordachte data-strategie hebben en toepassen, betere resultaten, meer innovatie, hogere klanttevredenheid en snellere besluitvorming hebben. De studie “What is your data really worth?” toont dat ‘data-georganiseerde’ bedrijven naast een substantiële omzetstijgingen gemiddeld een 12,5% hogere brutowinst wisten te realiseren. Omdat zij hun data hadden georganiseerd, waren ze beter en sneller in staat om data-analyse, machine-learning, blockchain en kunstmatige intelligentie toe te passen.

Dus elke geslaagde digitale transitie start met data-organisatie. Het classificeren van de relevante data die in de organisatie aanwezig is en cruciaal is voor niet alleen de operatie, maar ook voor de toezichthouders, de belastingaangifte en de aandeelhoudersrapportage. Want als deze data niet meer beschikbaar is of aangeleverd kan worden, is een faillissement dichtbij. Elke crisis geeft kansen. Wellicht ook deze corona-crisis. Echt digitaal worden, is niet alleen handig bij verstoringen en noodgevallen, het levert naast een efficiëntere, effectievere en lichtvoetiger organisatie ook harde financiële resultaten en een grotere klanttevredenheid op.