Selecteer een pagina

Het geheim van Tesla. Jouw organisatie kan dit ook!

Het geheim van Tesla. Jouw organisatie kan dit ook!

Tesla is de afgelopen maanden een van de meest besproken bedrijven. Waar het bedrijf de laatste jaren vooral in het nieuws kwam omdat de balanswaarde (en ook de aandelenkoers) enorm onder druk stond, is het bedrijf nu de uitblinker in de markt. Niet vanwege hun auto’s maar door een element dat elke organisatie heeft. Het geheim van Tesla kan je ook doorvoeren in jouw business!

Van automodel naar operating model
Onlangs zei Volkswagen CEO Markus Duesmann dat Tesla 2 jaar voor loopt op de auto-industrie. Maar waarom? Tesla is toch gewoon een autobouwer? En de elektrische auto’s hebben nog altijd een uitdaging in bereik en oplaadtijd. Toch weet Tesla deze uitdagingen het hoofd te bieden. Het bedrijf is in haar korte bestaan al meer waard dan Toyota, Volkswagen en BMW tezamen.

Het geheim van Tesla zit in het operating model. Door te werken vanuit een data centrisch platform en gebruik te maken van Emerging Technologies zoals Cloudcomputing, Machine Learning en Artificial Intelligence, weet Tesla een enorme voorsprong te pakken op de concurrentie.

Het grote verschil met de concurrentie is dat Tesla geen autobouwer is. Het is een data centrische (automotive) cloud business. Zij hebben de auto gebouwd rondom software.

De concurrentie is daar vooral applicatie gedreven. Het gaat bij hen eerst om de auto en stoppen daar vervolgens technische snufjes in. We zien dus dat gevestigde operating modellen niet meer werken. Ze zijn namelijk niet adaptief genoeg om te voorzien in een snelle Time-to-Market. Maar er is meer dan een snelle Time-to-Market.

Factoren sneller, goedkoper en duurzaam
Hoe adaptief is jouw operating model? Is jouw organisatie meer een Tesla of juist een Renault…? Tesla werkt vanuit een data centrisch model, ondersteunt door de nieuwste technologieën. Het bedrijf is in staat om factoren sneller, goedkoper en duurzamer (in het kader van circulaire economie) de markt te betreden.

Tesla onthulde dinsdag (22-9) dat het binnen 3 jaar een auto op de markt kan brengen die slechts $25.000,- kost, met een batterij die goedkoper en efficiënter is dan de huidige modellen. De innovatie zit in de batterij die kleiner maar toch vermogender wordt. Het bedrijf heeft zelfs al een (bijna) werkend model.

Tesla CEO Elon Musk: “It does work but not with a high yield,”

Als de geplande innovaties hun vruchten afwerpen, zou de actieradius van de auto met 54% kunnen toenemen, de kosten met 56% kunnen afnemen en de investeringen in Giga Factory’s met 69% kunnen dalen!

Terwijl de autoindustrie nog volop bezig is om aan te haken bij de eerste generatie Tesla auto’s, Tesla zelf al bezig is met nieuwe innovaties om de Profit Pools uit de markt leeg te eten. Want nu de High End markt veroverd is, pakt Tesla ook de brede midden range van de markt.

Stel je eens voor dat ook jouw organisatie dit kan bereiken! Het goede nieuws is, dat kan.

Waardecreatie in jouw organisatie
Het geheim van Tesla is geen groot geheim. Zij maken gebruik van de nieuwste technologieën in combinatie met een data centrisch platform. Zij zijn in staat om operationele kosten te reduceren en omzet en cashflow te verhogen. Zij hebben een enorm snelle Time-to-Market (en lopen daarmee voor op de concurrentie) en weten met dit nieuwe operating model exponentiële balanswaarde (en beurswaarde) te genereren. Dit is wat wij bij FutureXL Digitale Transformatie 4.0 noemen.

Technologie alleen is niet voldoende, transformeer het operating model
Veel organisaties kiezen ervoor om al hun data naar de cloud te brengen. Dit is echter niet voldoende om omzet te genereren. Veel van deze IT-transformatie mislukken omdat men de nadruk legt op het businessmodel i.c.m. cloud technologie. Deze complexe projecten worden aangevoerd door de IT-afdeling met op afstand de business. Ofwel de stoomtrein 2.0! De kracht zit juist in het transformeren van het operating model.

De Digitale Transformatie 4.0 is in feite de financiële re-engineering van het bedrijf om al het achterstallige onderhoud versneld op te lossen. Tesla heeft bijvoorbeeld geen oude IT legacy systemen maar heeft alle data centraal staan.

De ontsluiting van de data van de onderneming is het enige alternatief om enerzijds de “cost to serve” van het operating model met factoren te verlagen, maar anderzijds ook meteen de grondstof, mits men data centrisch is georganiseerd, om nog waarde te kunnen creëren.

Met de Digitale Transformatie 4.0 wordt jouw organisatie de nieuwe Tesla in jouw speelveld.

Whitepaper Digitale Transformatie 4.0

De Digitale Transformatie 4.0 is geen IT vraagstuk!

Het is disruptief en holistisch. De Digitale Transformatie 4.0 is een metamorfose van de hele organisatie.

Whitepaper The Future of Work

De grote uitdaging bij het invullen van bovenstaande vacatures is dat meerdere organisaties op zoek zijn naar deze professionals. Dit leidt tot schaarste. Onze zienswijze hierop hebben wij omschreven in de Whitepaper ‘The Future of Work’.

Whitepaper Digital Hero 2021

De markt lijkt op dit moment misschien wel stil te staan, maar de ontwikkelingen gaan op de achtergrond keihard door.

Door nu te na te denken over toekomstige projecten en welke Digital Leader hierbij past, kunnen organisaties bij het aantrekken van de markt direct schakelen.