Selecteer een pagina

De juiste mindset bij datacentrisch werken

De juiste mindset bij datacentrisch werken

De overgang van applicatiegedreven naar datacentrisch werken. Het is geen simpele operatie, maar met goede begeleiding valt er in zo’n twee maanden veel te bereiken. Echter, de volgende stap is lastiger. Een organisatie moet dat datacentrisme verankeren in de werkwijze van de medewerkers.

Al minstens een jaar was de medewerker niet meer in dienst. Maar al zijn gegevens stonden nog in het systeem: niet alleen zijn naam, adres en geboortedatum, maar ook zijn beoordelingen en salarisgegevens. Inefficiënt en ook gevaarlijk, vindt Abdulmohaimen Amer, directeur van Ventus Data Professionals BV. “Inefficiënt, want als je al dit soort gegevens bewaart, slurpt dat heel veel opslagruimte. Maar ook gevaarlijk, want als deze data in verkeerde handen vallen, heb je als bedrijf een probleem.”

Hoe dat probleem wordt veroorzaakt? In veel gevallen heeft het bedrijf niet de overstap gemaakt van applicatiegedreven naar datacentrisch. “Bedrijven weten eenvoudig niet welke data zijn opgeslagen en welke niet”, zegt Amer. “Ze zijn het overzicht totaal kwijt. Geen wonder, die data liggen versnipperd over allerlei oude applicaties die het bedrijf in de afgelopen jaren heeft verzameld. Heel vervelend, want als je niet gemakkelijk toegang hebt tot je data, kun je die ook niet goed inzetten voor je bedrijfsvoering. En dus verlies je de race: je kunt niet meer concurreren met bijvoorbeeld startups die hun data wel kunnen inzetten.”

3 Stappen

De oplossing: de overstap maken naar datacentrisch werken. En volgens Amer geschiedt die in drie stappen:

  1. De dataverkenning
    Hierbij maakt Amer gebruik van spider software die die data opspoort. “We vinden gegevens echt overal: niet alleen in databases en op harde schijven van computers, maar op USB-sticks, SD-kaarten, oude e-mailberichten en zelfs op invulvelden van vragenlijsten. Vandaar dat wij na deze stap de data weergeven in een visueel overzicht. Daarop zie je niet alleen welke data beschikbaar zijn, maar ook wie er toegang toe hebben, wanneer ze voor het laatst zijn gebruikt, en of ze überhaupt mogen worden bewaard.”
  1. De data-indexering
    Alle data zijn verzameld. Nu is het tijd voor een kritische blik. “Natuurlijk zijn niet alle data van dezelfde kwaliteit”, zegt Amer. “Sommige gegevens zijn verouderd, andere staan in drie verschillende databases. We vinden soms back-ups van back-ups van back-ups. Allerlei data die voor de zekerheid op allerlei plekken zijn opgeslagen, maar waar niemand meer iets mee doet. In deze stap zorgen wij voor een schifting.”
  1. De data cleaning
    Terug naar het voorbeeld waarmee we begonnen: de persoonsgegevens van oud-medewerkers die voor de zekerheid waren opgeslagen. In deze fase wordt daar de bezem doorgehaald. “Als je dit soort gegevens allemaal bewaart, ben je waarschijnlijk niet compliant met de huidige wetgeving”, zegt Amer. “Je loopt dus een risico – en ook nog eens volkomen onnodig. Want als je dit soort troep weggooit, kun je vaak ook veel applicaties de deur uit doen, en bespaar je een hoog bedrag aan licentiekosten. Dat geeft enorm veel lucht.”

Mindset 

Doorloop deze drie stappen, en je bent in staat om data-gedreven te werken. Je kunt al je data onderbrengen in de Cloud, en je hebt een overzicht: waar de data staat, wat de kwaliteit is en wie er toegang toe heeft. Maar volgens Amer ben je er dan nog niet. “Het is gemakkelijker om miljonair te worden dan om het te blijven. Juist als je die data hebt overgebracht, is het zaak om scherp te blijven. Werken alle medewerkers daadwerkelijk data centrisch, of zullen ze toch nog onnodig data opslaan, gewoon omdat ze dat gewend zijn? Voor de kwaliteit van de data is het belangrijk dat de invoer accuraat geschiedt en het onderhoud regelmatig wordt uitgevoerd. Vergelijk het met het opruimen van een woonkamer: als je dat niet regelmatig doet, komt er veel stof en vuil vrij dat niet meer weg is te poetsen. Mijn tip aan organisaties: zorg dat de managers dit goed tussen de oren krijgen. Dan zullen zij ervoor zorgen dat die mindset doorsijpelt naar de medewerkers.”

Whitepaper Digitale Transformatie 4.0

De Digitale Transformatie 4.0 is geen IT vraagstuk!

Het is disruptief en holistisch. De Digitale Transformatie 4.0 is een metamorfose van de hele organisatie.

Whitepaper The Future of Work

De grote uitdaging bij het invullen van bovenstaande vacatures is dat meerdere organisaties op zoek zijn naar deze professionals. Dit leidt tot schaarste. Onze zienswijze hierop hebben wij omschreven in de Whitepaper ‘The Future of Work’.

Whitepaper Digital Hero 2021

De markt lijkt op dit moment misschien wel stil te staan, maar de ontwikkelingen gaan op de achtergrond keihard door.

Door nu te na te denken over toekomstige projecten en welke Digital Leader hierbij past, kunnen organisaties bij het aantrekken van de markt direct schakelen.