Selecteer een pagina

Datagedreven Formule 1 is voorbeeld voor organisaties

Datagedreven Formule 1 is voorbeeld voor organisaties

Real-time beslissingen nemen met een data centrisch platform is de enige manier om te winnen! (Kosten verlagen, cashflow aanjagen)

Volgens onderzoek van Forrester staat 79% van alle bedrijfsleiders en andere beslissingnemers (meer dan ooit!) onder druk ​​om hoge groeidoelstellingen te halen. Kijken organisaties naar de Formule 1, dan zien zij dat winnen alleen kan door gebruik te maken van een data centrisch platform!

De Formule 1 is het voorbeeld waar data wordt gebruikt om resultaat te behalen. Zo wist Max Verstappen de Grand Prix op het Engelse Silverstone op zijn naam te zetten door een andere strategie te kiezen dan concurrent Mercedes. De keuze om te rijden op harde banden, terwijl Mercedes op zachte banden reed, pakte heel goed uit. Hoe gebruikt Red Bull de data die binnenkomt?

Tijdens de Grand Prix van Spanje deed zich een incident voor waarbij data en menselijke interpretatie tegen elkaar werden afgewogen maar de data werd gebruikt om de tactiek te bepalen. Max Verstappen gaf tijdens de race aan nieuwe banden nodig te hebben, maar de data juist een ander signaal.

Engineer: “That’s increasing tail wind through turn seven, entry to exit.”

Max: “Tail wind, I don’t care, just tyres.”

Teambaas Christian Horner zei na afloop dat Verstappen niet weet wat er achter de schermen allemaal berekend wordt. “Hij heeft niet het hele plaatje, wat de strategen wel hebben. Hij is ambitieus en wil pushen. Je hoort echter ook dat zijn engineer heel duidelijk is naar hem toe over wat zijn taak is.”

Data is key, Data centrisch een Must!
Strategische (en niet te vergeten operationele) besluitvorming en data gaan hand in hand. Door data centraal te stellen bij alles wat organisaties doen, zal de operationele snelheid en efficiëntie verbeteren, en uiteindelijk ook de ervaring van de klant. Dit kan alleen als men opereert vanuit een data cetrisch platform.

De Formule 1 heeft ervoor gekozen om haar cloudtransformatie te versnellen door de IT- infrastructuur over te zetten van on-premise datacenters naar AWS (Amazon’s Clouddienst). Door gebruik te maken van AWS’s machine-learning en data-analysediensten worden racestrategieën, datatrackingsystemen en digitale uitzendingen factor 10 verbeterd.

Machine learning ondersteunt bij het analyseren van data maar dat is alleen mogelijk door te werken vanuit een data centrisch platform. Dit is enorm belangrijk om real time beslissingen te kunnen nemen. Tijdens elke race wordt er namelijk 3 GB aan data gegenereerd, door 120 sensoren die op elke auto zitten, en ontstaan er elke seconde 1.500 datapunten.

De datawetenschappers van de Formule 1 gebruiken deep-learningmodellen (met 65 jaar aan historische racegegevens) om kritische raceprestatiestatistieken te extraheren, racevoorspellingen te doen en fans inzicht te geven in de split-second beslissingen en strategieën van teams en coureurs.

“Voor onze behoeften presteert AWS beter dan alle andere cloudproviders op het gebied van snelheid, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, wereldwijd bereik, partnergemeenschap en de breedte en diepte van beschikbare clouddiensten”, aldus Pete Samara, directeur innovatie en digitale technologie bij Formule 1. ” Door gebruik te maken van de machine-learningdiensten van AWS, kunnen we deze krachtige inzichten en voorspellingen in realtime aan fans leveren. We zijn ook verheugd dat de Formula 1 Motorsports-divisie high-performance computing-workloads zal uitvoeren in een schaalbare omgeving op AWS. Dit zal het aantal en de kwaliteit van de simulaties die ons aerodynamische team kan uitvoeren aanzienlijk verhogen terwijl we werken aan de ontwikkeling van de nieuwe auto-ontwerpregels voor de Formule 1. “

Digitale Transformatie 4.0 om te winnen in het bedrijfsleven
Data en de inzichten die eruit kunnen worden gehaald, maken het verschil tussen organisaties die winnen en die falen. Organisaties hebben niet langer de mogelijkheid zich vast te klampen aan verouderde legacysystemen. Dankzij de pandemie moet digitale transformatie zelfs versneld worden doorgevoerd. Maar wat houdt Digitale Transformatie 4.0 in en waarom is dit meer dan overstappen naar een Cloud systeem?

Datacentrisme gaat veel verder dan enkel de IT-omgeving. Het zit verweven door de totale organisatie, het is dus holistisch. Digitale Transformatie 4.0 transformeert de organisatie vanuit 5 invalshoeken:

1 Digital strategy
2 Governance, Risk & Compliance
3 Business & IT-operating model
4 Re-engineering the balancesheet
5 Behavioral change

De Digitale Transformatie 4.0 brengt organisaties door onboarding van Emerging Technologies. Hiermee worden niet authentieke applicaties met 85% gereduceerd, overbodige data met 88% verminderd, operationele kosten verlaagd en cashflow en omzet verhoogd. Daarnaast wordt de organisatie AVG-compliant en worden de mensen meegenomen in deze verandering.

Whitepaper Digitale Transformatie 4.0

De Digitale Transformatie 4.0 is geen IT vraagstuk!

Het is disruptief en holistisch. De Digitale Transformatie 4.0 is een metamorfose van de hele organisatie.

Whitepaper The Future of Work

De grote uitdaging bij het invullen van bovenstaande vacatures is dat meerdere organisaties op zoek zijn naar deze professionals. Dit leidt tot schaarste. Onze zienswijze hierop hebben wij omschreven in de Whitepaper ‘The Future of Work’.

Whitepaper Digital Hero 2021

De markt lijkt op dit moment misschien wel stil te staan, maar de ontwikkelingen gaan op de achtergrond keihard door.

Door nu te na te denken over toekomstige projecten en welke Digital Leader hierbij past, kunnen organisaties bij het aantrekken van de markt direct schakelen.